Re: Re: Restaurování vs. renovace
Zdravím Vás. S potěšením čtu, když mi někdo jako teď vy napíše, že změnil názor díky tomuto webu. To byl taky jeho cíl :-). Je teda škoda, že jste již na stroji začal dělat "postaru" - přípravou pro renovaci. Nevím, jak daleko jste v obrušování, zda by nebylo již lepší dodělat to původním záměrem. Pokud ne, pak vás čekají úkony, které jsou z celého restaurování asi nejnáročnější a potřebují vedle dobrého barvocitu též cit na vnímání detailů a zákonitostí, pokud má výsledek vypadat skvěle. Musíte totiž nový lak dostat do stavu stejného s původním lakem na původních dílech a na to není žádná univerzální rada. Musíte na starých dílech identifikovat stupně barevnosti vyšisovaných a nevyšisovaných míst, stupeň mechanického poškození. Vše pak promítnout do nově lakovaných částí (pozor aby byla poškození laku tam, kde je poškozen plech, nebo kde to má logiku - kde se něco šoupe, lítaj kamínky...). Musíte se to prostě naučit. Jaký použít nový lak, to vám poradí někdo, kdo se novými laky zabývá, nebo kdo s nimi již dělal. Tohle je prostě "vysoká škola" restaurování a chce to zkušenosti. Je to náročnější práce než renovace. Co se týká testační komise, pokud bude viditelný rozdíl mezi starým a novým, někde se jim to nemusí líbit. Pokud vím, tak platí pravidlo, že musí být buď z gruntu celá renovace, nebo původní stav. U původního stavu jsou komisaři na dílech bez souvislosti s bezpečností a funkčností povinni tolerovat i horší stav (např. jako je zde v článku o testaci ČZ). Nemají rádi kombinace, kdy je půl renovovaný a půl ne (i když je půl renovace z historického hlediska furt lepší než celorenovace :-). Ideální by bylo oslovit přímo testační komisaře a zeptat se jich jak by se stavěli k tomu a tomu. Jsou to normální členové klubů. Každý na to má jiný názor neb někdo dělá předválky, někdo socialismus. Naštěstí jich je v každé komisi více, tak lze dojít vždy k nějakému kompromisu. A z vlastní zkušenosti vím, že co nepustí jedna, pustí druhá (bavíme se o ksichtu, ne mechanice). Ať se vám dílo povede.