ČZ 125t
Podělit se snámi s přístupem ke svému stroji jsem přemluvil Jendu. Vlastně jsem ho ani moc přemlouvat nemusel, jelikož sám dobře ví, že se nemá vůbec za co stydět. Moc pěkná práce. Trochu mě stále mrzí podobné stesky nad přístupem některých komisařů, kteří jakoby stále nechápali, že jakékoli zbytky původního laku, byť na malé části, jsou mnohem víc "veterán" než nově stříknutý a uměle zmatovatělý lak. Sami také jistě uznáte, že tento konzervovaný stav blatníku není naprosto žádnou překážkou pro provoz, což je to, co má hodnotit krajská komise, ze které je dotyčný klubový komisař tak předpos…..ý. Ono to totiž také může být přesně obráceně, než píše Jenda – můžou se zasílat dotazy jak je možné, že takovýto původní stav není upřednostňován dle stanov FIVA před renovací a z toho může mít komisař problémy. Oslovil jsem dva testační komisaře z dvou různých klubů, a ti sezdali tento stav naprosto bezproblémový, pokud není konzervace provedena pouze tak nějak naftou, což zde evidentně není. Stále ještě je to klub od klubu a kraj od kraje. Tak snad ta Včka Jenda brzy dostane.
Dobrý den, rád bych se s vámi podělil o zkušenost, kterou jsem zažil v nejmenovaném veteránském klubu. Před lety jsem zakoupil ČZ 125t v relativně původním stavu, kterou jsem během let zakonzervoval a po technické stránce jsem provedl kompletní generálku motoru, brzd a bohužel jsem musel natahat i nové bowdeny, protože původní byly nepoužitelné. Ta samá situace nastala u spojovacího materiálu, který jsem nahradil novými černěnými šrouby. Lak byl z velké části zachovaný, akorát u linkování mám trochu pochyby, ale tak či tak vím, že na motocykl nikdo dlouhá léta nesáhl, takže by se jednalo o dobovou opravu/úpravu. Chtěl jsem jednoduše zachovat stav po původním majiteli za účelem mít motocykl po funkční stránce zcela v pořádku. Problém nastal až teď, když jsem začal zjišťovat, jak dostat téčko na veteránské značky. Stal jsem se členem místního veteránského klubu a na schůzi jsem zjišťoval, co všechno musím udělat pro to, abych mohl dostat veteránské značky. Při rozhovoru s klubovým komisařem mi bylo řečeno, že s největší pravděpodobností nastane problém, protože na předním blatníku nemám původní barvu. Uznávám, že blatník byl z 90% rezavý, ale pomocí tanátového odrezovače se mi podařilo rez zastavit a stabilizovat. Navíc se mi stav motorky takto líbí víc, protože mi přijde, že na ní člověk vidí kus historie. Na moje argumenty, že rez je zastavená a další koroze nehrozí, mi bylo řečeno, že se sice může krajského komisaře zeptat, ale i přesto nedává moc velké šance, protože prý jsou i jedinci, kteří posílají s dotazem, jak je možné, že motorka prošla technickou a následně z toho může mít klub potíže. Poté komisař dodal, že se současnou technologií matování barev přece není problém blatník nalakovat tak, aby seděl ke zbytku motorky. Pro mě je tohle ovšem řešení, které se mi ani trochu nelíbí, protože kdybych chtěl lakovat, tak mohu přeci celou motorku opískovat a udělat z ní leštěnku, ale to by byla obrovská škoda, protože tahle má motorka příběh a navíc zetce podle mého názoru patina velmi sluší. Takže při nejhorším budu motorku na výstavy vozit na vozíku a doufat, že se názor na původní stav jednou změní. Dále přikládám fotografie z průběhu oprav a hlavně blatníku, který mi způsobil takové potíže.