"Takhle to nebylo"

"Co to tu je?" nebo jen nasměrovaný ukazováček s patřičnou dávkou smíchu podle míry vzájemné známosti můžeme vidět a slyšet na různých soutěžích a srazech veteránů, kde se sejde více majitelů, nebo fandů, inklinujících ke stejné značce, či modelu stroje. Ano, veterán má přeci být takový, jak vyjel z fabriky. Tak toto je bohužel názor, který nepochopitelně stále urputně sdílí nejen majitelé, ale mnohdy i leckterý testační komisař. Stále málo do veteránů zasvěcených lidí si uvědomuje, že kromě tržní ceny vlastněného stroje existuje i tzv. výpovědní hodnota. Ta je vyjádřením informací o celé době existence stroje, které lze na stroji identifikovat. Svár na přední vidlici může znamenat opravu po nedání přednosti opilým traktoristou, vyměněné ráfky začínající nedostatkovost starých typů falcových pneumatik, zadní kluzáky bolavá záda druhého majitele. Všechny tyto dodělávky, předělávky a opravy tvoří jakýsi rodokmen stroje a dělají ho unikátním, jedinečným a hodnotným. V tuto chvíli předpokládám, že se čtenáři rozdělili do dvou skupin. Někteří si řeknou Cože? Co je to za blbost! To jako tam mám nechat? Někteří pokývají a řeknou To je jasný. Rozdílem mezi těmito skupinami není nic jiného než prostá nevědomost. Jak se k tomuto problému staví nejvyšší místa, tedy mezinárodní i národní federace, potažmo kluby a jejich testační komisaři?

 Turínská charta byla  přijata jako oficiální dokument Mezinárodní federací historických vozidel (FIVA) aby posloužila veteránské obci jako návod při rozhodování a péči o historická vozidla. Vyzdvihuje důležitost zachování veteránů co by předmětů kulturního zájmu, nositele historických a technických informací budoucím generacím. Vyzdvihuje např. i nutnost jednoznačného rozlišování neoriginálních dílů a jejich značení aby v budoucnu nebyla možná záměna s originály.

A jak že se Charta staví k té pověstné větě "takhle to nebylo, to sem nepatří"? V článku 6. můžeme číst:

Jakékoliv změny či úpravy vozidla, provedené během jeho běžného používání, i ty, které změnily jeho stav oproti podobě v jaké bylo dodáno na trh, jsou svědectvím jeho historie a měly by být  jako takové zachovány. Z tohoto důvodu není vhodné ani nezbytné restaurovat vzhled a technické provedení vozidla do stavu, v jakém bylo vyrobeno.

Amen

S úplným zněním charty se můžete seznámit zde, s komentářem zde