Vaše názory a dotazy

Re: Re: Re: Přípravky pro šetrné odstranění samolepek z laku

Tak supr :-)

Odstranění vrchní neoriginální barvy

Dobrý den renovuji Jawu 175 speciál z roku 1934 a vrchní nátěr je neoriginální.Snažím se dostat k původní barvě, která tu a tam je.Na rámu barva leze dolu pouhým šetrným oklepáváním, na blatnících barva nejde dolu ani barvožroutem jenom se potom pěkně leskne.Otázka je jestli to má smysl, protože na rámu nezbude skoro žádná barva a zbytek drží jako přikovaný.Chtěl bych z toho udělat patiňáka, protože ty leštěnky moc nemusím, ale stejně mám pocit, že se tomu pískování nevyhnu, ale potom musím udělat nový nástřik a ten lesk nových akrylových barev mi tam moc nesedí.Zdá se že je to začarovaný kruh a jsem na vážkách jestli to nedat hned otryskat a udělat nový nástřik dnešních barev a nebo postupovat dál v odkrývání spodní barvy i za cenu toho, že vy finále tam té původní barvy moc nezůstane a ztratím spoustu času a výsledek se nedostaví.Děkuji za radu

Re: Odstranění vrchní neoriginální barvy

Dobrý den. Doporučuji k odstraňování nepůvodního nátěru přistupovat pouze tehdy, zjistíme-li sondami, že je vespod obstojně zachovalá barva, na kterou se chceme dostat. Pokud ne, jsou 2 možnosti - zachovat nepůvodní starý lak - to je způsob nejvíce restaurátorsky košer - je zachována výpovědní hodnota, všechny originální zbytky jsou zachovány vespod. Doporučuji vybrat několik míst jak exponovaných, tak i chráněných a tam si jak vyzkoušet metody, tak zároveň zjistit, jak je na tom spodní vrstva. VŽDY existuje důvod, proč někdo stroj přestříkal. Kdo by také natíral pěkný lak. Pokud snímáte lak oklepáváním a odlupováním, předpokládám, že jste kontroloval rubovou stranu šupin, zda nemají jinou barvu než strana vrchní, což by znamenalo, že to berete i s původní. Pokud jste zjistil, že původní barva je zachována jen lokálně a nepůvodní je neakceptovatelná, opravdu není důvod, proč věnovat úsilí snímání. Pak se tedy musí přistoupit k druhé možnosti, a to je nový lak. On i tento způsob je v muzejní praxi často využíván, pokud předmět není nějak vyjímečný a vzácný a má plnit funkci jakoby nového - má doplnit nějaké "dobové" diorama (např prodejnu z 30. let), vždy však s podrobnou dokumentací, popisem a vypsanými důvody, proč se přistoupilo k takovému rozhodnutí. Pokud se tedy rozhodnete pro nový lak, tento si pak můžete zmatovat nebo zpatinovat podle svého gusta.

Re: Re: Odstranění vrchní neoriginální barvy

Děkuji moc za vyvedení ze slepé uličky,ale spíš jsem si nechtěl připustit ten nový lak.Na šupinách barvy, která se odlupuje není nic z původního laku.Takže využiji druhé varianty a nechám vše opískovat a nastříkat novým lakem.Jsou ještě dnes nějaké možnosti lakování nitro lakem tedy ne současnýma technologiemi.Dělá se s tím pěkně, ale na první pohled je to jinde než původní lakování.Jak se dá docílit původní patiny a matu na novém laku?Děkuji

ChelatonIII

Dobrý den, dle Vašeho postupu jsem zakoupil Chelaton III, ovšem nemohu stále najít mísící poměr pro správnou koncentraci roztoku. Další otázkou je jeho teplota a doba máčení. Děkuji za radu.

Re: ChelatonIII

Zdravím. Koncentraci chelatonu ve vodě si volíte podle potřeby - správně píšete "najít". Nejrazantnějšího účinku dosáhnete pomocí nasyceného roztoku - chelaton přidáváte postupně v takovém množství, až se přestane rozpouštět - víc se ho do roztoku při dané teplotě "nevejde". Se zvyšující teplotou je roztok schopen pojmout více chelatonu, ale po vystydnutí část opět zkrystalizuje. Pokud ho rozpustíte méně, musíte ho zase déle aplikovat. Ohřátý působí razantněji. Doba máčení záleží na tom, co děláte, zda pouze čistíte bronzový karburátor, nebo odstraňujete hloubkovou korozi na čistý kov. Tu si musíte podle výsledků najít sám. Opět připomínám - neexistují univerzální pravidla - vše se musí člověk naučit v jeho konkrétním případě. Ať se daří.

Balakryl

Dobrý den,potřebuji odstranit balakrylový nátěr z motocyklu,tak abych zachoval co nejvíce původního laku.Nemáte prosím nějakou radu nebo nápad? děkuju

Re: Balakryl

Zdravím Vás. Návod na odstraňování nátěrů najdete na https://www.motorestaurovani.cz/interpretace-muzejni/restituce/. Dle mého názoru je dostačující z jednoho prostého důvodu. Neexistuje univerzální rada typu "vemte tohle, natřete to a za 10 minut krásně sundáte druhotný nátěr a původní vám zůstane". Existuje pouze vodítko, jakým způsobem objevit a naučit se ten konkrétní způsob, který vám pomůže. Ostatní je na vás. Vodítko je v odkazu. Existuje spousta komerčních odstraňovačů, někdy i speciální na určité typy barev. Tyto prostředky pochopitelně neznám, stejně jako vy těžko poznáte, jakým typem barvy bylo před 30 lety něco přetřeno. Základem je zkoušet na skrytém místě, a být velmi opatrný, zejména v místech, kde lze očekávat linky nebo obtisky.

Jak naložit se zásahy štětkou ?

Dobrý den. Mám péráka typ 11 komunistu. Byl ve zbědovaném stavu, po zdlouhavé práci je již v technicky perfektním stavu. Plechařina trochu odřená, ale to by mi nevadilo. Jen mi vadí rám, který nějaké prase natřelo štětkou hnědou barvou. Co v tomto případě dělat ? Stejný problém mám s Pařezem Jawa 550. Nějaké čuně ho natřelo štětkou jakousi červenou. Na vraždu. Díky za názor. Zdar veteráni.

Re: Jak naložit se zásahy štětkou ?

Odpověď na stejnou otázku najdete u dotazu výše. Mimoto jsem na něco podobného odpovídal již někde vzadu v této sekci.

Přidat nový příspěvek