Vaše názory a dotazy

Konzervace

Dobrý večer,

děkuji za velmi inspirativní stránky, čtu je se zatajeným dechem. Mám na Vás pár dotazů, pokud budete laskav a upřesníte mi na ně krátké postřehy, budu vděčný.

1) Je možné provést svár na dílu (např. prasklém plechovém blatníku) s původním lakem tak, aby tento původní lak nebyl např. tepelně poškozen či nedošlo k nějaké nepříjemné změně (samozřejmě poškození bude zcela jistě v místě sváru)?

2) Jaký máte názor na konzervování WD olejem?

3) Myslíte, že je možné motocykl zakonzervovat olejem (materiál olejem "nacucat" a potom někdy v budoucnu provést např. lakování/retušování některých jeho částí? Nezpůsobí konzervace problém s trvalou mastnotou materiálu do hloubky, kterou je potom problém odstranit?

4) Jaký máte názor na konzervaci laku karnaubským olejem?

5) Myslíte, že je vhodná spojená konzervace nejdřívě olejem (WD, Konkor) a promaštěný povrch následně navoskovat voskem? Nebo je to nesmysl?


Moc děkuji za upřesnění, omlouvám se za "paragrafy", ale je to tak myslím lépe přehledné.
S pozdravem VT, Praha

Re: Konzervace

Zdravím vás a děkuji.
1- nejsem svářeč, neznám moderní technologie, ale myslím, že teplota svařování vždy poškodí lak.
2- na konzervování konkrétně WD vpodstatě nemám názor. Pokud se bude pravidelně obnovovat a vozidlo nebude vystavováno extrémům, vodoodpuzující funkčnost může být dostatečná. Osobně jsem používal k tomu určený Konkor (v názvu KONzervace KORoze)
3- Základem jakéhokoli restaurování je reverzibilita - vratnost do stavu před. Než se něco aplikuje, musíme mít na paměti jak to může ovlivnit činnost v budoucnu, to znamená než zahájíme proces, musíme vědět jakým způsobem bude kdykoli v budoucnu možno ho odstranit bez újmy na předmětu. Zjišťuje se materiálová skladba, její reakce na různá činidla, vybere se činidlo, které lze bez rizika použít a podle toho se teprve volí materiál k restaurování. V případě konzervace olejem laku a korozních vrstev je více odmašťujících činidel, které nepoškodí původní lak - (perchlor, S6006, lakový benzín, obyč benzín, i některá slabší alkalická rozpouštědla typu čistič motorů nebo obyčejný prášek na praní.... ) i při dlouhodobějším vystavení - výplachu. Chce to ale vědět dopředu. Ze zkušenosti vím, že lakování a retušování po vypláchnutí je možné a pokud je nějak ovlivněna soudržnost a přilnavost, její snížení je patrné spíše při laboratorních testech než v běžné praxi při šetrném zacházení.
4- Karnaubský vosk má výhody i nevýhody. Výhodou může na veteránu být že je nerozpustný benzínem - ovšem pouze za studena (tam pouze v chloroformu a ještě něčem podobným, co v drogérii nekoupíte, pro rozpuštění před aplikací ho musíte rozehřát a pak ředit). Je tvrdý a má vysokou teplotu tání, je tvrdě lesklý. Je tedy hůře odstranitelný. V restaurátorské praxi se prakticky nepoužívá sám, ale jen pro úpravu těchto vlastností voskové vrstvy. Vím že se prodává i v různých autokosmetických přípravcích, ale osobně s ním nemám zkušenosti.
5 - nejdřív olej a pak vosk je nesmysl. Vosk teoreticky udělá pevný film "plovoucí" na tekutém olejovém filmu, což logicky není dobré. Prakticky se při nanášení rozpatlá s olejovou vrstvou na něco, co nikdy pořádně nevytvrdne. Kdyžtak opačně olej na zaschlý vosk.

Re: Re: Konzervace

Dobrý večer,

děkuji za vyčerpávající informace. Mám ještě jeden doplňující dotaz ohledně pasivace koroze a konzervace - a to konkrétně chromovaného výfuku ("doutníku"), jehož povrch při provozu vykazuje značně vyšší teplotu než ostatní běžné plochy a místa motocyklu.

Konkrétně se jedná o patinový výfuk celkově v hezkém chromu, avšak s několika místy narušenými (odloupaný chrom), kde je již vidět černý narušený plech. Záměrem je tento výfuk ponechat v původním stavu, avšak s nutností jej nějakým způsobem ošetřit.

Co je podle Vás vhodnější - narušená místa vzhledem k teplotním požadavkům nejprve pasivovat (konvertovat korozi) a potom případně zaolejovat (nebo zavoskovat), nebo daná místa pouze zaolejovat (napustit olejem). Respektive dotaz zní, jakou máte zkušenost s pasivovaným místem vzhledem k tepelné výdrži? Je rozumné v tomto případě též použít pasivaci koroze, nebo je to nesmysl?

Čím následně nejlépe nakonzervovat chrom výfuku, aby použitý konzervant snesl teplotní namáhání? Někde jsem slyšel o jakési lojové pastě, příp. silikonovém oleji? Máte v této oblasti nějaké vychytávky?

Díky moc!
S přáním všeho dobrého VT, Praha

Jawa - zachování původního vzhledu

Dobrý den, nejdřív bych chtěl poděkovat za vědomosti, o které jste se zde bezplatně podělil, což se dnešní době moc nenosí.
Ale k mému dotazu.
Přes příbuzného jsem se dostal k staré rodinné motorce Jawa 350 354 r.v.1957.+ Sajdkára Velorex. Máme k tomu odhlášený velký TP. Stav je kompletní, nějaké drobnosti(futra, ložiska, gumy, bovdeny) budu muset vyměnit, ale jinak je celkově orezlá (neprorezlá) a řekl bych silně omšelá. někde trochu promáčklá. Jinak technicky chci aby byla 100%tní. Chtěl bych zachovat tento vzhled, odrezit odrezovačem s tanátem, zakonzervovat a přelakovat (viz Vaše doporučení) a přihlásit na veteránské značky. Jenže v oficiálních vyjádřeních testační komise je uvedeno : karoserie bez koroze, jednotný celistvý lak.. Setkal jste se někdy, že by opravdu testační komisař posoudil takto "zrestaurované" originální vozidlo jako nezpůsobilé ? Děkuji Láďa

Re: Jawa - zachování původního vzhledu

Požádal jsem o vyjádření člena testační komise. Ať je vyjádření relevantní.

Re: Jawa - zachování původního vzhledu

Dobrý den, Chtělo by to třeba foto, nebo více informací, protože někdo řekne trochu rzi na povrchu, ale že ten povrch pod tou rzí už zmizel a je tam díra, to už se nedozvíme. Každopádně za všech okolností je i pro komisi daleko hodnotnější původní stav a FIVA nám dává jistou pravomoc při posuzování stavu. Je tedy možné, že vás nějaká komise vyhodí, protože "shnilej vrak přece není veterán", ale jiná komise váš motocykl posoudí jako původní zachovalý stroj. Lepší je poptat se přímo v klubu kde chcete testovat, většinou s tím nebude problém a kdyby byl, chce to zkusit ještě jiný klub. Případně mi můžete poslat fotografie na email pragovak97@gmail.com a můžeme to zkonzultovat u nás a říct vám jak pokračovat. V praxi vše vypadá trochu jinak než na papíře, takže v tomto případě je lepší se rovnou obrátit na toho, kdo bude testaci provádět.

Odrezit a upravit

Dobry den mam plochu jako kdyz date k sobe svareci draty a nevim jak to odrezit. Po pouziti kittfortu to napeni a nejde to ze spar. Jako povrch bych rad neco jako brynyr, ale to je na namaceni velke. autoland@autoland.cz dekuji

Re: Odrezit a upravit

V tomto vám bohužel asi nedokážu poradit. Nevím, co je kittfort a nevím, co myslíte odrezit - zda odstranit rez, nebo pasivovat rez. Pokud pasivovat, bezoplachový odrezovač nemusíte ze spár odstraňovat. Pokud odrezit a nejde máčet, lze použít tampónovou metodu (viz např. odrezení drátů kola v příspěvku)

barva rzi

Dobrý den pane Nováku,

Prosím, neporadil by jste mi nějaký vyzkoušený odrezovač, který dává co nejsvětlejší barvu zreagovaného kovu?
/pracuji na francouzském motokole, které má barvu bílá káva a já bych nechtěl výkvěty rzi po pasivaci barevně retušovat/
Zkusil jsem různé odrezovače, nabízené jako kyselé, výsledek je ale vždy dost tmavý.
Děkuji Vám za případnou pomoc a omlouvám se, že Vás obtěžuji

S pozdravem...

Re: barva rzi

Dobrý den. Osobně znám jen velice málo komerčních odrezovačů – v mé praxi jsem používal pouze T, s kyselinou fosforečnou a kombinaci taninu s kys. f. Pragokor. Fosfátování vytváří šedý povlak, který ale aplikací laků opticky ztmavne, ne ale až tak, jako při použití taninu. Myslím, že testům na barevnost pasivovaných vrstev se žádné pracoviště nezabývalo – není to důležité. Na trhu jsou desítky různých prostředků, ale nemyslím, že nějakým dosáhnete světle šedé barvy, která zůstane i po bezbarvém lakování. Doporučuji lokální retuše – buď krycí barvou, nebo jen přibarvení pasivované rzi hodně zředěnou barvou. Ať se daří

Přidat nový příspěvek