Vaše názory a dotazy

Probroušené hrany původního laku

Dobrý den...
Moc díky za tyto stránky! Jsem vlastníkem Jawy 634 v originálním , ale poměrně vybydleném stavu.
Přesto bych ji rád zachoval v původním stavu a provedl jen nejnutnější konzervační či restaurační zákroky.
Rám je v původní černé barvě zepředu oklepaný , ale to je bez problémů , budu pasivovat Workem , které už mám zakoupeno. Červeně lakované plechové díly byly z velké části napatlány o odstín červenější barvou. Odstraňoval jsem ji C6000 a Acetonem a pomáhal si brusnou houbičkou , takže došlo na probroušení na několika hranách , především u nádrže. Nádrž je navíc hodně dodřená , jak s ní předchozí majitel jezdil do lesa s motorovou pilou. Uvažuji o retuši hlavně těch probroušených hran namíchaným lakem dle původního odstínu , ale jakou technikou aby to za něco stálo? A jak to potom sjednotit - broušení pod vodou , leštění? Nejde mi o stav nového stroje , ale spíš o nápravu mé trochu moc agresivní obnovy původného laku.

Re: Probroušené hrany původního laku

Nejprve gratulace k přístupu, který není u jawistů pořád až tak obvyklý.
Retušování poškození laku patří k těm náročnějším úkonům, možná nejnáročnějším. Opět i zde připomenu, že je nutno brát v úvahu celkový stav stroje - aby stav lakovaných částí odpovídal stavu a opotřebení pokovených částí - chromů. Pokud jsou chromy v +- 60 % stavu, je kontraproduktivní snažit se mít lak vyretušovaný do 100% stavu. Retuše bych prováděl jemnými štětečky a snažil se o co nejminimálnější překryv do původní barvy. V každém případě bude nutno retuše jak sám píšete přebrousit jemným šmirglem pod olejem nebo vodou a přeleštit do lesku okolí. Náročnost této procedury vidím zejména v odhadnutí správné barvy. Povrch původní barvy je totiž časem a působením UV poněkud ztmavlý. Pokud do této barvy šáhnete jemným smirkem, tato přebroušená místa již mají poněkud jiný odstín. To znamená, že necháte-li si namíchat barvu dle zachovalého blatníku, nebo nádrže, po přebroušení retuše se nevyhnete i přebroušení kraje původní barvy, která tam malinko zesvětlá a bude patrný rozdíl v odstínu. Mimoto i jednotlivá místa stejného motocyklu nemají za tu dobu úplně stejný odstín. Já to dělal tak, že jsem nechal namíchat vždy 2 odstíny - nejsvětlejší, který na motocyklu najdu, a nejtmavší. pak jsem si míchal přesný odstín, který je na konkrétním místě potřeba. Před výběrem barvy je také pochopitelně nutno mít již veškeré původní laky vyleštěné - oživené do finální podoby - odstínu.
Na místech, která jste při snímání nepůvodní barvy sbrousil bude patrně již jiný odstín, než kolem rýpance v původní ploše. Z tohoto důvodu by bylo možná lepší udělat kolem probroušených hran ostrý přechod v barvě - obříznout pasparťákem původní zachovalý lak.a vyrýpnout sbroušený, aby se vytvořil schod, který vyplníme novou barvou na styk, než přetahovat novou barvu do staré "do ztracena" Při broušení - leštění pak obkrýt retušovaná místa hnědou lepící páskou, abyste pokud možno brousil a leštil pouze retuš. Nebojte se zkoušet a experimentovat. A nakonec -i zde platí jedno pravidlo, jako u barevných tmelení dřeva - do určité světlosti barvy je opticky méně patrný malinko světlejší odstín opravy a od určité tmavosti pak naopak malinko tmavší. Na jawácké barvě bych typoval už druhou možnost - o 2% tmavší retuš bude méně rušivá jak o 2% světlejší. Ať se daří.

Re: Re: Probroušené hrany původního laku

děkuji moc za rozsáhlou fundovanou odpověď...Vezmu si z ní maximum a pokusím se doplnit lak tak , aby byl vytvořený dojem zachovalého stroje v původním stavu....stav chromů je na motocyklu mimo kolen a výfuků dobitých ježděním po lese poměrně slušný , viz odkaz - stroj v ponálezovém stavu.
https://www.motorkari.cz/motorka/?mid=77522
Lak na nádrži je poškozený vlivem vození motorové pily a lak na krytech pružin je z poloviny pryč vlivem špatně spasovaného vedení př. blatníku.
jinak je motocykl překvapivě zachovalý s ohledem na službu v lese...
Děkuji moc za cenné rady a po opravě sem dám odkaz na finální stav stroje.
Hezký den
M.

Pasivace rzi na lakovaném dílu

Dobrý den, snažim se dle Vašeho postupu o restaurovaní CZ 150C. Nakoupil jsem všechny Vámi uvedené výrobky, akorát nastal problém při pasivace rzi na lakovaném dílu. Např. hrnec světlometu z 40% je na něm rez na různých místech. Když jsem zkoušel pasivaci "černým odrezovačem" nebyl jsem schopny nezasahnout i na místa která nejsou rezavá ale jsou v původním laku, tento lak me zmatněl. Samozřejmě matnost šla odstranit komerčni leštěnkou, ale tou jsem zase zasáhl do pasivovaného místa .. a tak stále dokola ... mohl bych poprosit o radu či postup jak pasivovat místa kde je rez i lak? Děkuji Vám

Re: Pasivace rzi na lakovaném dílu

A ještě pod otázka, jak řešíte pasivaci velkych dílu např. celych kol? Odstranění rzi provedu dle Vámi uvedeného navodu a pote cele kolo ponorite do "černeho odrezovače"? .. u mě se jedná o černy motocykl

Re: Re: Pasivace rzi na lakovaném dílu

Zdravím. Odpovím na obě otázky najednou zde. Co se týká potřísněného laku odrezovačem, tak vezmete mírně vlhký hadřík na prst a přetřené okraje a ostrůvky laku po uschnutí otřete. Pokud pužijete bílý hadřík, vidíte, zda ještě špiní, nebo už ne. Odrezovač s taninem můžu přirovnat k silnému čaji. Uschlý čaj ze stolu jednoduše utřete vlhkým hadrem :-) S lakem nikterak nereaguje. To samé vlastně platí i pro odrezovač s k. fosforečnou. Co se týká velkých dílů, jednoduše natřete štětkou a pořádně jakoby našlehejte, ať se nanášená tekutina provzdušní. Není to sice nutné, ale je to lepší.

Re: Re: Re: Pasivace rzi na lakovaném dílu

Mockrát Vám děkuji. Zítra to vyzkouším, snad se to povede jak má!! :)

černění kovů

Zdravím.
Nedávno jsem se dostal ke starému krásnému věšáku, jehož kovové části byly napadeny korozí a tak ho paní vyhazovala. Odstranění rzi (byla pouze povrchová) a oživení dřevěné části nebyl problém. Bohužel vruty, kterými byly upevněny štítky do kterých se zasouvají jednotlivé věšáčky už nešly zachránit. Někdo se je dříve pokusil povolit a sežvýkal je na plošky. Nové vruty na věšáku svítily jako pěst na oko.
Nakonec jsem se rozhodl použít přípravek pro černění kovů za studena (brynýrování). Jedná se o chemikálii, která se snadno aplikuje např. vatovou tyčinkou a výsledek je vidět prakticky ihned. Myslím si, že je to dobrý prostředek, pro ošetření nově dokoupeného spojovacího materiálu, k docílení staršího vzhledu. Možná se to bude někdy někomu hodit ;)

Re: černění kovů

Ano, takovéto chemické patinování je při restaurování účelné v případě, pokud neseženeme dobový zašlý spojovací materiál. Přípravků je mnoho druhů, jak na modření, tak na černění a hnědění Zakoupit jdou např. v obchodech se zbraněmi, nebo si je lze namíchat podle lety ověřených receptur. Většinou ale nepůsobí na pokovené šrouby (pozink, nikl, chrom) . Proto je nutno pokovené díly zbrousit na železo. Na svých motorkách mám takto černěno dost doplňků, které jsem vyrobil nové, např. držáky výfuků, držák vyvíječe acetylenu. Ve vteřině zestaří svár nebo stopy po pilníku, koukající konce nových lanek.

Re: Re: černění kovů

Dobrý den
Mohl by jste prosím uvést s jakým přípravkem máte dobrou zkušenost na černění nových součástek třeba zrovna na spojovacím materiálu.Děkuji moc za odpověď.V.Steidl

Přidat nový příspěvek