Vaše názory a dotazy

Re: Re: Odstranění vrchní neoriginální barvy

Děkuji moc za vyvedení ze slepé uličky,ale spíš jsem si nechtěl připustit ten nový lak.Na šupinách barvy, která se odlupuje není nic z původního laku.Takže využiji druhé varianty a nechám vše opískovat a nastříkat novým lakem.Jsou ještě dnes nějaké možnosti lakování nitro lakem tedy ne současnýma technologiemi.Dělá se s tím pěkně, ale na první pohled je to jinde než původní lakování.Jak se dá docílit původní patiny a matu na novém laku?Děkuji

ChelatonIII

Dobrý den, dle Vašeho postupu jsem zakoupil Chelaton III, ovšem nemohu stále najít mísící poměr pro správnou koncentraci roztoku. Další otázkou je jeho teplota a doba máčení. Děkuji za radu.

Re: ChelatonIII

Zdravím. Koncentraci chelatonu ve vodě si volíte podle potřeby - správně píšete "najít". Nejrazantnějšího účinku dosáhnete pomocí nasyceného roztoku - chelaton přidáváte postupně v takovém množství, až se přestane rozpouštět - víc se ho do roztoku při dané teplotě "nevejde". Se zvyšující teplotou je roztok schopen pojmout více chelatonu, ale po vystydnutí část opět zkrystalizuje. Pokud ho rozpustíte méně, musíte ho zase déle aplikovat. Ohřátý působí razantněji. Doba máčení záleží na tom, co děláte, zda pouze čistíte bronzový karburátor, nebo odstraňujete hloubkovou korozi na čistý kov. Tu si musíte podle výsledků najít sám. Opět připomínám - neexistují univerzální pravidla - vše se musí člověk naučit v jeho konkrétním případě. Ať se daří.

Balakryl

Dobrý den,potřebuji odstranit balakrylový nátěr z motocyklu,tak abych zachoval co nejvíce původního laku.Nemáte prosím nějakou radu nebo nápad? děkuju

Re: Balakryl

Zdravím Vás. Návod na odstraňování nátěrů najdete na https://www.motorestaurovani.cz/interpretace-muzejni/restituce/. Dle mého názoru je dostačující z jednoho prostého důvodu. Neexistuje univerzální rada typu "vemte tohle, natřete to a za 10 minut krásně sundáte druhotný nátěr a původní vám zůstane". Existuje pouze vodítko, jakým způsobem objevit a naučit se ten konkrétní způsob, který vám pomůže. Ostatní je na vás. Vodítko je v odkazu. Existuje spousta komerčních odstraňovačů, někdy i speciální na určité typy barev. Tyto prostředky pochopitelně neznám, stejně jako vy těžko poznáte, jakým typem barvy bylo před 30 lety něco přetřeno. Základem je zkoušet na skrytém místě, a být velmi opatrný, zejména v místech, kde lze očekávat linky nebo obtisky.

Jak naložit se zásahy štětkou ?

Dobrý den. Mám péráka typ 11 komunistu. Byl ve zbědovaném stavu, po zdlouhavé práci je již v technicky perfektním stavu. Plechařina trochu odřená, ale to by mi nevadilo. Jen mi vadí rám, který nějaké prase natřelo štětkou hnědou barvou. Co v tomto případě dělat ? Stejný problém mám s Pařezem Jawa 550. Nějaké čuně ho natřelo štětkou jakousi červenou. Na vraždu. Díky za názor. Zdar veteráni.

Re: Jak naložit se zásahy štětkou ?

Odpověď na stejnou otázku najdete u dotazu výše. Mimoto jsem na něco podobného odpovídal již někde vzadu v této sekci.

Probroušené hrany původního laku

Dobrý den...
Moc díky za tyto stránky! Jsem vlastníkem Jawy 634 v originálním , ale poměrně vybydleném stavu.
Přesto bych ji rád zachoval v původním stavu a provedl jen nejnutnější konzervační či restaurační zákroky.
Rám je v původní černé barvě zepředu oklepaný , ale to je bez problémů , budu pasivovat Workem , které už mám zakoupeno. Červeně lakované plechové díly byly z velké části napatlány o odstín červenější barvou. Odstraňoval jsem ji C6000 a Acetonem a pomáhal si brusnou houbičkou , takže došlo na probroušení na několika hranách , především u nádrže. Nádrž je navíc hodně dodřená , jak s ní předchozí majitel jezdil do lesa s motorovou pilou. Uvažuji o retuši hlavně těch probroušených hran namíchaným lakem dle původního odstínu , ale jakou technikou aby to za něco stálo? A jak to potom sjednotit - broušení pod vodou , leštění? Nejde mi o stav nového stroje , ale spíš o nápravu mé trochu moc agresivní obnovy původného laku.

Re: Probroušené hrany původního laku

Nejprve gratulace k přístupu, který není u jawistů pořád až tak obvyklý.
Retušování poškození laku patří k těm náročnějším úkonům, možná nejnáročnějším. Opět i zde připomenu, že je nutno brát v úvahu celkový stav stroje - aby stav lakovaných částí odpovídal stavu a opotřebení pokovených částí - chromů. Pokud jsou chromy v +- 60 % stavu, je kontraproduktivní snažit se mít lak vyretušovaný do 100% stavu. Retuše bych prováděl jemnými štětečky a snažil se o co nejminimálnější překryv do původní barvy. V každém případě bude nutno retuše jak sám píšete přebrousit jemným šmirglem pod olejem nebo vodou a přeleštit do lesku okolí. Náročnost této procedury vidím zejména v odhadnutí správné barvy. Povrch původní barvy je totiž časem a působením UV poněkud ztmavlý. Pokud do této barvy šáhnete jemným smirkem, tato přebroušená místa již mají poněkud jiný odstín. To znamená, že necháte-li si namíchat barvu dle zachovalého blatníku, nebo nádrže, po přebroušení retuše se nevyhnete i přebroušení kraje původní barvy, která tam malinko zesvětlá a bude patrný rozdíl v odstínu. Mimoto i jednotlivá místa stejného motocyklu nemají za tu dobu úplně stejný odstín. Já to dělal tak, že jsem nechal namíchat vždy 2 odstíny - nejsvětlejší, který na motocyklu najdu, a nejtmavší. pak jsem si míchal přesný odstín, který je na konkrétním místě potřeba. Před výběrem barvy je také pochopitelně nutno mít již veškeré původní laky vyleštěné - oživené do finální podoby - odstínu.
Na místech, která jste při snímání nepůvodní barvy sbrousil bude patrně již jiný odstín, než kolem rýpance v původní ploše. Z tohoto důvodu by bylo možná lepší udělat kolem probroušených hran ostrý přechod v barvě - obříznout pasparťákem původní zachovalý lak.a vyrýpnout sbroušený, aby se vytvořil schod, který vyplníme novou barvou na styk, než přetahovat novou barvu do staré "do ztracena" Při broušení - leštění pak obkrýt retušovaná místa hnědou lepící páskou, abyste pokud možno brousil a leštil pouze retuš. Nebojte se zkoušet a experimentovat. A nakonec -i zde platí jedno pravidlo, jako u barevných tmelení dřeva - do určité světlosti barvy je opticky méně patrný malinko světlejší odstín opravy a od určité tmavosti pak naopak malinko tmavší. Na jawácké barvě bych typoval už druhou možnost - o 2% tmavší retuš bude méně rušivá jak o 2% světlejší. Ať se daří.

Re: Re: Probroušené hrany původního laku

děkuji moc za rozsáhlou fundovanou odpověď...Vezmu si z ní maximum a pokusím se doplnit lak tak , aby byl vytvořený dojem zachovalého stroje v původním stavu....stav chromů je na motocyklu mimo kolen a výfuků dobitých ježděním po lese poměrně slušný , viz odkaz - stroj v ponálezovém stavu.
https://www.motorkari.cz/motorka/?mid=77522
Lak na nádrži je poškozený vlivem vození motorové pily a lak na krytech pružin je z poloviny pryč vlivem špatně spasovaného vedení př. blatníku.
jinak je motocykl překvapivě zachovalý s ohledem na službu v lese...
Děkuji moc za cenné rady a po opravě sem dám odkaz na finální stav stroje.
Hezký den
M.

Přidat nový příspěvek